KVALITETAN ŽIVOT S INTERMITENTNOM KATETERIZACIJOM

Prilagođavanjem automobila postajete slobodniji u radu i učestvovanju u društvenim aktivnostima.

CENTAR ZNANJA

MOKRAĆNI MJEHUR

VOŽNJA I PRILAGOĐAVANJE AUTOMOBILA NAKON POVREDE KIČMENE MOŽDINE

Automobil često predstavlja praktičnu potrebu i omogućuje veći nivo samostalnosti i mobilnosti, što ima posebnu težinu za osobe sa invaliditetom. Sposobnost samostalnog upravljanja automobilom čini vas slobodnijima u odabiru posla i u radu, a takođe su vam dostupnije brojne aktivnosti i možete potpunije učestvovati u porodičnom i društvenom životu.

ZDRAVSTVENI USLOVI ZA VOŽNJU NAKON POVREDE KIČMENE MOŽDINE

Hoćete li i nakon povrede moći voziti automobil zavisi pre svega o nivou vaše povrede, o tome je li povreda potpuna ili nepotpuna te uspešnosti rehabilitacijskog procesa. U svakom slučaju, da biste upravljali automobilom morate imati i/ili kroz rehabilitaciju steći barem određenu razinu kontrole nad svojim rukama.

Osim drugih zdravstvenih uslova koje moraju zadovoljiti svi vozači, takođe morate moći kontrolirati mišićne spazme koji su česta posledica povrede kičmene moždine (PKM). U proceni sposobnosti za vožnju u obzir se uzima svaki individualni slučaj zasebno, a osobe čija je povreda u lumbalnom ili sakralnom delu kičme u pravilu će imati sposobnost vožnje automobila.

Čak i ako imate povredu više razine, upravljanje osobnim automobilom može biti mogućnost.

Prema jednom istraživanju provedenom 2001. čak je 84% tetraplegičara imalo sposobnost vožnje automobila. Ipak, ovde treba istaknuti da tek sa svojim terapeutom, a prema potrebi i drugim zdravstvenim stručnjacima, možete definitivno utvrditi je li vožnja moguća u vašem konkretnom slučaju sa zdravstvene i funkcionalne strane.

Kada je pravi trenutak za započeti s vožnjom?

Pre svega uzmite dovoljno vremena za oporavak nakon povrede – što uspešniji oporavak mora biti vaš primaran fokus. Kasnije ćete sa svojim terapeutom utvrditi koji je povoljan trenutak da se okrenete vožnji, a to može biti i nakon više meseci od povrede. Uostalom, tek ćete kroz rehabilitaciju moći utvrditi koje su promene u automobilu dugoročno potrebne kako bi odgovarao vašim potrebama.

Saveti iz prve ruke pre prilagođavanja i kupovine automobila

Povežite se s lokalnim udruženjima i njihovim članovima koji imaju sličnu ili istu razinu povrede kao i vi. Ako već imaju iskustvo kupovine ili prilagođavanja automobila, mogu vam dati vredne i korisne savete iz prve ruke i upozoriti vas na što sve morate pripaziti.

Razine prilagođavanja automobila

Tehničke promene za upravljanje osobnim automobilom nakon PKM-a možemo podeliti na sledeće razine:

  • ulazak u automobil
  • sedenje u automobilu
  • upravljanje automobilom.

Gde su tehničke promene u automobilu potrebne i u kojoj meri, to će ovisiti o vašim specifičnim potrebama. O tome koje su promene potrebne takođe će ovisiti i cena celog postupka prilagođavanja automobila.

S obzirom na to da cena može biti iznimno visoka, proverite svoje osiguranje te postoji li kakvo subvencioniranje za prilagođavanje automobila od strane relevantnih institucija u zemlji u kojoj živite.

Pre nego krenete u ikakvo prilagođavanje automobila, obavezno morate utvrditi koje su tačno promene nužne s obzirom na vaše potrebe. Uz to je ključno da pronađete i pouzdanu tvrtku koja će stručno provesti prilagođavanje vašega automobila.

Uređaji koji se koriste u prilagođavanju automobila za vozače s PKM-om spadaju u kategoriju tzv. pomoćnih tehnologija. Ove se tehnologije ne odnose samo na prilagođavanje automobila, a njihova svrha u suštini je da vam olakšaju poteškoće vezane uz invaliditet.

Koje su najčešće promene potrebne?

Kočnice, ubrzanje i volan

Tehnička prilagodba utiče najčešće na one elemente upravljanja automobilom za koji su potrebne noge što je razumljivo s obzirom na to da se automobil prilagođava osobi koja je u određenoj meri paralizirana. Često se tako prilagođavaju kočnica i papučica za ubrzanje (gas), a katkad se prilagođuje i volan.

Primerice, ako ste paraplegičar s dobrom kontrolom ruku, onda je automobil s automatskim menjanjem brzina dobro rešenje za vas. U tom se slučaju mehanizam kočenja i ubrzanja može prilagoditi ručnoj kontroli. Za ručnu kontrolu postoji više opcija, primerice, može biti postavljena na volan i možete ju prilagoditi specifično svojoj potrebi.

Ručna kontrola kočenja i ubrzanja možete se postaviti tako da njome upravljate levom ili desnom rukom.

Ako možete dobro koristiti desnu nogu, tada automobil s automatskim menjačem može za vas biti dovoljno rešenje. Međutim, ako kontrolirate samo levu nogu, bit će potrebna prilagodba i ugradnja papučice za ubrzanje na levu stranu.

Na volan se takođe može ugraditi dodatak koji će vam olakšati upravljanje jednom rukom. Osim toga, ako imate vrlo ograničenu funkciju ruku, postoji takođe mogućnost ugradnje elektroničkih uređaja koji olakšavaju upravljanje volanom.

Ulazak i sedenje u automobilu

Za osobu s PKM-om katkada prepreka vožnji može biti već i sam ulazak u automobil. U tom se slučaju samostalan ulazak može osigurati na dva načina: prilagođavanjem vozila, obično većeg poput kombija, tako da ima ulaznu rampu ili dizalicu za kolica.

Međutim, važno je da se vozilo može prilagoditi tako da ga možete voziti dok sedite u kolicima. Za to će biti potrebno ukloniti vozačko sedište i ugraditi ručni ili elektronski sustav koji će zaključati i držati kolica na mestu prilikom vožnje.

Ako se pak možete samostalno prebaciti s kolica na vozačko mesto, morate još pripaziti na to da odaberete automobil koji vam omogućuje da u njega možete uneti i pospremite svoja kolica.

Sažetak

Ako ste nakon rehabilitacije odlučili voziti prilagođeni automobil imajte na umu sledeće:

  • Razina vaše povrede – u velikoj meri uvjetuje prilagodbu automobila
  • Vaše specifične potrebe – proizlaze ponajviše iz vaše povrede
  • Konkretne tehničke promene – utvrđujete ih na osnovu svojih potreba i procene stručnjaka
  • Tip automobila – potražite opciju koja najviše odgovara zahtevima za tehničku prilagodbu
  • Finansijski uvjeti – pre početka ulaganja utvrdite ukupnu cenu prilagođavanja automobila s obzirom na svoje finansijske mogućnosti.